Monday 16 September 2013

KETAHANAN

Bercakap soal ketahanan, berbeza antara satu individu dengan individu yang lain. Ada orang yang memang tahan walau apapun yang dia alami atau tempuh, ada orang yang ketahanan dia hanya sekejap saja, ada orang yang memang tak tahan langsung. Ketahanan ni boleh jadi secara fizikal atau spritual/mental.

Ketahanan fizikal boleh dilatih. Kalau banyak latihan jasmani, maka tahanlah :) Ketahanan spritual/mental ni yang sukar hendak dilatih sebab ianya berkait dengan banyak perkara. Iannya diperngaruhi oleh:-

1. NIlai peribadi iaitu kalau sesuatu tu berkait atau menyentuh nilai peribadi, dia mula tak tahan..contoh..ada orang yang menghina ibubapa, keluarga dan orang yang dia sayang..sah sah tak tahan. Jarang orang yang mempunyai ketahanan ini.

2. Ketahanan dipengaruhi oleh cara berfikir seseorang. Kalau dia banyak menggunakan akal pemikiran, maka ketahanan dia lebih kuat berbanding mereka yang menggunakan perasaan.

3. Ketahanan bergantung juga kepada ilmu seseorang. Ilmu yang membentuk cara berfikir.

4. Ketahanan mental ini juga dipengaruhi oleh faktor2 lain spt..faktor ekonomi ...kalau yang dia tempuhi berkait dengan kewangan, maybe dia tak tahan atau mulai goyah. Atau sebab lain, politik ke..ada orang yang fanatik..so kalau sentuh pasal tu..dia mulai goyah dan tak mampu bertahan.

so sama sama lah kita fokus dan bangunkan/develop soal ketahanan diri ni. Konsepnya..ketahanan tinggi, kejayaan pn tinggi :)

1 comment:

  1. adakah lady mempunyai ketahanan yg tinggi? huhuhuhu.. maybe thp yg optimum tetapi pasti dilepaskan jugak pd org yg terdekat kemarahan itu.. huhuhuhu

    ReplyDelete