Sunday 8 September 2013

OKU dan Masyarakat

Salam.....

Pertamanya terima kasih pada seorang sahabat Ladybird..kerana 'memaksa' ayahsu untuk berbicara di sini.  hihi

OKU.  emm apa yang terbayang di minda kalian kalau melihat perkataan itu? Secara jujurnya, persepsi masyarakat akan melihat perkataan itu dengan disertai simpati, lemah, perlu dibantu...mungkin juga menyusahkan, memalukan atau apa saja.  Pendek kata sukar mencari yang positif sekalipun ada.

Bagaimana dengan OKU sendiri? Kalian tentunya bersetuju kalau dikatakan perkataan itu menjadikan kalian rendah diri, senonim dgn kesusahan, dekat dengan penderitaan etc. kan? emm

Ye bukan tidak ada OKU yang positif..ada..namun sepositif mana pn..tetap akan ada kesukarannya, rasa sakit hati, sedih, pilu dan sebagainya...sebab kita sebagai OKU bukan bermain dan berhadapan dengan perasaan sendiri tetapi menghadapi masyarakat yang masih mentah dalam penerimaan dan keterbukaan kepada OKU.

Kuasa? kuasa hanya sedikit memberikan kita keselesaan, kita banyak mengadu kepadaNYa, kita banyak bermimpi dari menerima pertolongan secara reality.  Ke sana sini masih di bantu, walau kita mampu berusaha sendiri, namun dalam banyak keadaan, bukan kita tidak berusaha tetapi tiada kemudahan untuk kita.

Kalau mahu diceritakan tentang itu semua, tak akan pernah habis, tak akan pernah selesai..akhirnya kita yang sakit hati sendiri.

Lalu...bagaimana sikap yang harus kita ambil? apa langkah yang harus dimulai? Berfikir..dan bertindak dengan betul...bagaimana? tiada cara lain..salah satunya dengan memahami 'persekitaran' kita...memahami budaya bangsa kita sendiri, memahami setiap kerlingan, senyuman, cemuhan, kritikan dan segala macam yang dilemparkan kepada kita...setiap hari..setiap saat...oleh mcm mcm manusia dari pelbagai kedudukan..

Sebagai contoh: kita ke majlis perkahwinan.  Katakan kita berkerusi roda. Samaada kita bawak sendiri kereta atau menumpang.  Sesampai saja ke majlis, yang bermain di fikiran kita ialah..'ahh nanti semua mata akan melihat aku...mcm aku ini orang asing, macam orang dari planet lain'...

Ye ..memang itu terjadi...tapi perlu kita faham..dan terima bahawa kita ada kelainan..dan pastinya..yang baik hati..yang busuk hati akan memberi perhatian kepada kita..tapi dengan niat dan pandangan berbeza...

Kalian harus benarkan dan terima situasi tersebut.  Jangan harapkan apa apa, jangan mengharapkan layanan berbeza..andaikan saja kita akan mendapat seminima mungkin layanan dan keistimewaan..

Perlu di fahami ialah..kita tak mampu mengubah pandangan orang, apalagi sikap orang lain dalam masa sekejap. Tetapi kita mampu mengubah tingkah laku orang pada masa itu..bagaimana?

Mudah saja.... manusia akan tertarik kepada keceriaan...so senyum dan ceriakan diri...buat mcm biasa..amalkan ketenangan dalam setiap keadaaan..jangan panic atau gelabah... tegur kalau perlu..berbicara dan bercakaplah..berinteraksilah... Insyaalah tiada ruang untuk orang lain memandang rendah pada kita..semua akan ikut gembira dan senyum..ikut ceria.. syaratnya kita dahulu kena ceria. :))

Itu yang mampu mengubah tingkah laku manusia walau kita tak mampu mengubah sikap mereka.  Yang jahat..yang sinis..yang baik..yang budiman..semuanya akan senyum dan ramah dengan kita...bezanya ikhlas atau tidak..peduli apa kita hihihi

Kita hadir sekejap cuma..so gunakan ruang waktu dengan sebaiknya..lasanakan tugas kita sebagai ahli masyarakat..raikan majlis orang lain..kuatkan semangat dan fahami baik baik bahawa manusia ada sebab dan kepentingan masing masing...ada ego masing2... kita harus tau itu tapi tidak perlu melayan mereka ...kita hanya perlu ceriakan diri sendiri..yakin dengan diri sendiri..itu je yang perlu dilakukan...

ok lah..cukup lah sekadar itu..lain kali ayahsu bicara lagi... :)  wassalam.

No comments:

Post a Comment