Saturday 14 September 2013

Signal(isyarat) OKU

KIta bercakap dalam bahasa yang sama namun signal/isyarat yang kita beri tidak memberi makna yang sama. Semua orang berbeza, semua kumpulan dalam masyarakat berbeza, termasuk golongan OKU. Isunya, apakah isyarat/signal yang menerangkan makna dan maksud dari kita sudah mencukupi untuk difahami dan dipertimbangkan oleh pihak yang kita mahukan ianya membela dan melaksanakanya untuk kita?

Mungkin signal/isyarat kita lemah dah tidak diendahkan, atau signal//isyarat kita beri dengan makna tertentu telah dipesongkan dan akhirnya matlamat yang kita tetap tidak tercapai. Signal dan isyarat dari kita harus kuat dan konsisten. Kekuatan signal/isyarat terletak kepada penyatuan kita, terletak pada kekuatan ilmu kita, terletak kepada keikhlasan hati hati kita, kejujuran, kebijaksanaan dan betapa hikmahnya kita.

Apakah kita memberi fokus kepada kekuatan kita ini sebelum sesuatu isyarat/signal dipancarkan kepada pihak lain? Inilah yang sama sama kita kena renung dan fikir serta bahaskan. Jangan salahkan orang lain walau mereka salah... kita bukan saja berhadapan dengan kerajaan tetapi berhadapan dengan seluruh masyarakat yang harus difahamkan. Signal kita harus kuat dan berhikmah.

1 comment: